MI TÖRTÉNT? • Humprey Bogart filmeket nézek, hogy megtudjam mitől döglik légy, avagy hogyan fordulhatott elő, hogy ez az öreg, rozoga alkesz volt a 40-es, 50-es évek férfi szeximbóluma?
Hát úgy, hogy Bogart tényleg nagyon jó volt a magukat erősnek mutató, de valójában nagyon is érzékeny szerepekben. Filmrajongóként alapvetően 3 dolgot érdemes megjegyezni róla. Az egyik hogy bár játszott más műfajú mozikban is, a 40-es évek ún. film noirjai tették őt igazán nagy ikonná, mint a Casablanca, vagy a Máltai Sólyom. Utóbbit a szintén legendás John Houston rendezte, akivel közösen nagyon szoros barátságot és munkakapcsolatot is ápoltak, összesen 8-szor dolgoztak össze. Ezek közül még a Magas Sierra, A Sierra Madre kincse és Az Afrika királynője is klasszikus, utóbbiért kapott oscar-díjat. A harmadik tudnivaló pedig híres negyedik házassága a pimaszul fiatal Lauren Bacallal, akivel 4 közös filmjük is akad: Szegények és gazdagok, Hosszú álom, Sötét átjáró, Key Largo.
Az említett filmcímek ma már mind öreg klasszikusok, de kicsit bájosak is, kell hozzájuk hangulat. A Casablanca viszont nem ilyen. Kertész Mihály filmjét óriási kultusz övezi, amire nálunk rárak egy lapáttal a rendező magyar származása, és ilyenkor fennáll a veszélye annak, hogy mai szemmel nézve, filmes ismeretek és kontextus nélkül nem is annyira élvezhető. De a Casablanca tényleg nagyszerű darab, ami 80 év távlatából is működik. Méltó a híréhez.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.