Dani Áron | Válogatott cikkek

"If you want a guarantee, buy a toaster!" - Clint Eastwood

GREEN BOOK

zctf.jpg

Két éve összefutottak a homlokomon a ráncok, mikor a Green Book közepén kiderül a főszereplőről, hogy szegény nemcsak hogy fekete, de még meleg is. Legalábbis rajta kapják egy másik férfival. Na bummm! Hogyan kapcsolódik ez a film témájához, ami a faji előítéletekről szól? Ha ugyanis a homoszexualitásról akarok filmet nézni, ma már bőven válogathatok a legkülönfélébb filmek között, a dolog abszolút reprezentálva van (sőt, egy-egy Netflixes alkotásnál már-már kötelező elemnek is érezhetjük a dolgot), miért kell ezzel triggerelni a gyanútlan nézőket? A Green Booknál én oda nem illőnek éreztem, egy divatos téma beleerőltetésének, amire aztán könnyebben szórják a díjakat (és szórták is).

Na de most újranéztem - a Netflix algoritmus dobta fel egy lusta estén -, mivel ettől függetlenül helyes kis mozinak tartottam, és rájöttem, óriásit tévedtem. Mert pont ellenkezőleg van, és a főhős szexuális tévelygése a film egyik legszervesebb része. A Green Book ugyanis egy távolabbi fénytörésben nem (csak) a rasszizmusról szól, hanem az ember identitásáról. Viggo Mortensen a parasztember egyszerűségével foglalja össze önmagát, a gyökerei, a környezete biztonságérzettel töltik el, de azért így is fejlődnie kell. Mahershala Ali karaktere viszont teljesen el van veszve, nem tudja ki ő, nem tudja mit szeretne, ahogy a film kulcsjelenetében is kiszakad belőle: "ha feketének nem vagyok elég fekete, és fehérnek nem vagyok elég fehér, akkor mi vagyok?" És az a bizonyos másik férfival való alkalmi aktus is ennek az elkeseredett bizonytalanságnak a következménye, amivel a film nem kevesebbet állít, hogy a homoszexualitás fakadhat egyszerű identitáshiányból is. Ez csak azért érdekes, mert a "Család az család" szlogenek, vagy a szivárványszínű szabadságszobrok mellett ezt tök ritkán mondjuk ki - pedig igaz. A film ettől függetlenül, vagy ezzel együtt is tök jó, amolyan old-school darab.

A bejegyzés trackback címe:

https://daniaron.blog.hu/api/trackback/id/tr8417977462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása