Dani Áron | Válogatott cikkek

"If you want a guarantee, buy a toaster!" - Clint Eastwood

OKTV-s pályamunkák
Tárgytervezés & iparművészeti munka (2008, 2009)

personalized_learning.jpg

OKTV 2008 | Haydn 200

(Eredeti megjelenés: Elkerülhetetlen Blog, 2010) A Tavalyi OKTV témája Haydn halálának 200. évfordulója volt, ezzel kapcsolatban választhattam a különböző opciók közül. Hogy ezek mik is voltak, ezt nem írtam le a memoároma, de annyi rémilik, hogy az ajándéktárgy készítése mellett döntöttem. Be kellett adnom egy pályaművet, a munkanaplót, és magát a tárgyat. Utóbbit sajnos elmulasztottam, de annyira nem siránkozom, mert erre rá tudom fogni, hogy csak ezért nem jutottam tovább. Az érettségi tárgytervezéssel kapcsolatos kitétele pedig ezzel már ki volt pipálva.

A Pályamű

Rajztanárom segítségével összeállítottuk, hogy mit jelent tárgyat tervezni. A kulcsszó a dekoratív, látványos, mutatós. A tálaláson van a hangsúly, hízelegni kell, bár egy valódi designer ennél jóval többet el tudna mondani a dologról. Ennek fényében a fekete-narancssárga színkombinációt választottam, mivel intenzív közöttük a kontraszt és tetszetős is. Ugyanakkor ezzel megszabadultam a színek kérdésétől, mert amik további problémák elé állítottak volna. Fekete és sárga kartonok, olló, ceruza és Stabilo toll. Kis magyarázatok az ábrák mellett, amik a toll működését írták le. Bővebben lásd a munkanaplót.

Munkanapló

A feladat igazi nehézsége viszont nem a tárgykészítés, hanem annak a dokumentálása, melynek nyomán lekövetik a pályázó gondolatmenetét. Ezt a bejegyzést megírhattam volna úgy is, hogy egyszerűen csak bemásolom, de az korántsem adna valós képet a munka módszerről. Ahogy azt már említettem, minden a meggyőzésre alapszik, a munkanapló pedig ennek tudtában írtam. Én ezt a tollat valójában 2-3 nap alatt terveztem meg, de a napló szerint hosszas napokat töltöttem kutatással, utánajártam a különböző munka módszereknek, fázisoknak, tervrajzoknak, trendeknek, jelöléseknek, holott ennek csak egy része igaz. A másik része a dolognak, hogy a hibákat pozitívan tűntetjük fel, az elmulasztott ötleteket megindokoljuk, miért nem használtuk fel, ezzel jelezve, hogy tudunk róluk. Azért mégiscsak érdemesebb elolvasni a munkanaplót, mert átfogó képet ad arról, hogy hogyan működik a tárgytervezés. Ezt a második képre kattintva tudjátok elolvasni.

 

OKTV 2009 | A 2008-as gazdasági világválság

A következő évben is jelentkeztem az OKTV-re, de ehhez nem írtam blogbejegyzést. A pályamunka és a munkanapló elérhető az alábbi galériában:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://daniaron.blog.hu/api/trackback/id/tr1613994786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása