Dani Áron | Válogatott cikkek

"If you want a guarantee, buy a toaster!" - Clint Eastwood

YKRA - Így is lehet
Interjú Lakatos Balázssal

20130614154607_830.jpg

Az Ykra hátizsákok után külföldön már két kézzel kapkodnak az emberek, Japántól Párizsig, itthon mégis csak kevesen ismerik Lakatos Balázs sikermárkáját. Balázzsal a Telepen találkoztunk, és rövid beszélgetésünk alatt majd féltucat ember köszönt oda neki, érdeklődött a hogyléte felől - feltehetőleg azért, mert az Ykra alapítójából ugyanaz a pozitív derűlátás sugárzik, mint amit a márka is közvetít. (Reklámklub)

Mit kell rólatok tudni?

Mi vagyunk az YKRA, és retró hangulatú hátizsákokat készítünk, modern színekkel és mintákkal, minőségi anyagokból, Magyarországon. Azt szeretnénk, ha a magyar design és divat nagykövete lennénk külföldön, egy emblematikus márka, amit elismernek és szeretnek. Meg akartuk mutatni, hogy akkor is lehet ezt itthonról csinálni, és akkor is sikeres lehet egy hazai kisvállalkozás, ha gazdasági válság van, és egy csomó akadállyal kell megküzdenünk.

Miféle akadályokkal?

Magas adók, bürokrácia, és hogy a magyar KKV nagy része alultámogatott. Ma Magyarországon ha fiatal vagy, nincs pénzed, és tapasztalatod a vállalkozásban akkor nagyon nehéz dolgod van.  Mi is ebből a „nincsen pénzünk de mégis zseniális dolgot akarunk csinálni” helyzetből indultunk el. Szerencsére másfél év után kezdünk profitot termelni,  kezd megtérülni a befektetés. Sokat segítene a fiataloknak ha a középiskolákban megismerkedhetnének a vállalkozás alapjaival, és motiválná őket az állam arra, hogy saját kútfőből értéket teremtsenek, és érdemben hozzájárulhassanak saját életminőségük és úgy általában a gazdaság növekedéséhez.

Hogy kell a semmiből felépíteni valamit?

Az elején azt láttuk, hogy pénzünk nincs, ellenben vannak szép álmaink, és kicsiből szeretnénk valami nagyot létrehozni. Volt tapasztalatom más márkákkal - régebben cipőgyártással is foglalkoztam -, és ez alapján megtanultam, hogyan működik a gyártási folyamat, és hogy hogyan kell csinálni a marketing és az értékesítési tevékenységeket. Ez utóbbiakat mi teljes egészében interneten végezzük. Egy óriási tévhit, hogy Magyarországról nem lehet kitörni, mert ugyanannyi esélyünk van innen egy nemzetközi márkává kinőni magunkat, mint bármelyik országból bárkinek, aki saját előnyére tudja használni az internet adta lehetőségeket.

A megoldás abban rejlik, hogy nem a magyar piacban kell gondolkozni, nem ennek a szűk célközönségnek és ezeknek az áraknak kell megfelelni. Ettől mi még ugyanúgy egy magyar márka maradunk, hiszen Budapesten van a székhelyünk és innen gyártunk, csak exportra. Lényegében ez a sikerünk titka is: megkerestük azokat a piacokat, ahol vevők arra a stílusra és minőségre, amit mi gyártunk, és tudtuk, hogyan kell eladni nekik.

És hogyan kell nekik eladni?

A fő piacaink azok a tehetősebb államok, ahol 100-150 euró egy táskáért hétköznapi jelenség. Németországban, Japánban, és a skandináv országokban szeretnek minket, ott nem jelent gondolt a fiataloknak, hogy megvegyenek egy olyan terméket, ami nem csak jól néz ki, de minőségi darab is – és ennek megfelelően drágább. Itthon elképzelhetetlen, hogy egy ilyen árú hátizsákkal legyünk jelen. Azt az energiát, amit más hazai design és divat cégek a magyar piacba fektetnek, mi külföldre irányítjuk, és így a megtérülés sokkal nagyobb. Az elejétől kezdve tudtuk, hogy léteznek ezek a piacok, és hogy őket kell megcéloznunk.

De honnan tudtátok? A korábbi tapasztalatokból?

Egyrészt igen, másrészt sokat éltem külföldön és képben voltam, hogy kint milyen árak és milyen minőség van. Ott szembesültem vele, hogy mennyivel nagyobb az érdeklődés az ilyen underground cikkek iránt, mivel felnőtt egy olyan generáció, ami már több pénzt is hajlandó áldozni egy-egy korábban kifejezetten szubkulturális márkára, és az egyediségre. Mi is egy kis márka vagyunk, különleges termékekkel.

Hol kaphatóak a termékeitek?

Jelenleg a legfontosabb divat-fővárosokban vagyunk jelen, büszkén mondhatjuk, hogy a legjobb boltokban. Többek közt Berlinben a VooStoreban, Tokyoban a Beamsben, Párizsban a Merciben. Megfogtuk az Isten lábát, hisz ezeknél vagányabb helyekre nem kerülhettünk volna, és egy olyan életmód márkánál mint mi vagyunk, ez nagyon fontos. Jelen vagyunk online boltokban is, mint például a német HHV.de, vagy a Story of Something, LÁPourLÁ. Mivel nagyon világosan kommunikáljuk, hogy kinek és mit szánunk, a külföldi boltok nagyon hamar megértik ezt az üzenetet, és szimpatikus a számukra. Eladhatónak tartják, ezért egyre több megrendelést kapunk.

És itthon?

Itthon csak a Retrockban vagyunk jelen. Szerintünk itthon ők az egyetlen bolt, ami hasonló szemszögből vizsgálja ugyanazt a kérdést, színvonalas és jó minőségű termékeket árulnak. Velük tudunk úgy együttműködni, hogy ha egy külföldi vásárló bemegy a boltba, az olyan környezetben és úgy lássa a márkánkat ahogy azt mi  is szeretnénk, és eladás is legyen, ne csak nézegessék.

Hogy szeretnétek hogy lássanak benneteket?

Az elejétől kezdve úgy építettük fel az YKRA-t, hogy egy klasszikus hegymászó stílusú márka legyen, ezért mind a logóban, mind a márka arculatában és a brandingben ilyen asszociációra építettünk. Mi csak minőségi anyagokat használunk, műanyag helyett pedig kizárólag természeteseket. Az élénk színvilág is elüt a trendektől, amik inkább bézsszürke, natúrszürke, meleg föld színekben gondolkodik, és ezeknek az árnyékában mi egyfajta kelet-európai alternatívaként jelenünk meg, ami feltörekvőben van.

Az YKRA jelent valamit?

Nem, nincs jelentése, csak kerestünk egy olyan szót, ami nagyon jól hangzik, egyszerű és könnyen megjegyezhető, karakteres és nemzetközi piacon is érvényesülni lehet vele. A szlogenünknek – miszerint „Csak kövesd a napot” - van egy nagyon pozitív kicsengése. A márka küldetése a minőség mellett éppen az, hogy ilyen pozitív életérzést sugározzon magából. Vannak olyan oldalai is a márkának, amit nem feltétlenül kommunikálunk, de a háttérbe nagyon jó dolgokat csinálunk. Például olyan cégekkel működünk együtt, akik csökkentett munkaképességűekkel dolgoznak, de akár ide tartozhatna az is, hogy itthon vagyunk bejelentve, holott sokkal egyszerűbb lett volna elmenni mondjuk Szlovákiába, ahol a helyi adózási feltételekkel akár egy még sikeresebb cégi is lehetnénk. Viszont úgy látom, hogy a mi példánk is csak azt mutatja, hogy érdemes nagyot álmodni, és keményen dolgozni. Csak azért is innen kell sikeresnek, elismertnek, világhírűnek lenni, mindegy az hogy sakkozol, táncolsz, vagy matematikus vagy. Innen szép nyerni.

Mik a távlati célok?  Még többet, még több embernek, még több emberrel…

Ezen dolgozunk, mivel azt látjuk, hogy nagyon kelendőek a termékeink. Idővel szeretnénk teljes életmód márkaként jelen lenni, de nem akarjuk szem elől téveszteni azt a célunkat, hogy tökéletes minőséget állítsunk elő. Ebből a szempontból persze lényegében mindegy, hogy hányat adunk el, de minél nagyobb a profit, annál többet tudunk visszaforgatni, annál jobb dolgokra telik. Úgy gondolom, hogy a mai világban nagy társadalmi változásokat leginkább gazdasági szinten lehet elérni, és mi hajtunk is rá, hogy anyagilag nagyon sikeres cég lehessünk, hogy később ez által egy csomó olyan dolgot megtehessünk, ami pozitív változásokhoz vezethet. Egy biztos: még hallani fogtok rólunk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://daniaron.blog.hu/api/trackback/id/tr9613988880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása