
Hollywood gyártósoron szállítja a hölgyeknek szánt romantikus filmeket, miközben csak elvétve, vagy csupán mellékszerepekben alkalmaz igazi, hús-vér női karaktereket. A Jessica Jones ezt a mélyen gyökeredző, már-már tradicionális alapfelállást állítja a feje tetejére, és egy hard-boiled krimibe ágyazva mutatja meg, hogy miként lehet túlzó feminista felhangok és felszínes sztereotípiák nélkül fél tucat női szereplővel történetet mesélni. (Prae.hu)
A Jessica Jones abban hasonlít a Marvel és a Netfix másik idei (siker)sorozatához, a Daredevilhez, hogy a világ megmentéséért harcoló szuperhősök helyett egy kisebb kaliberű, lokális hőst tesz meg főszereplőnek, és kihasználva az online szolgáltatás nyújtotta szabadságot, a kábel TV-s társaságoknál sokkal naturalistább, árnyaltabb ábrázolásmódot enged meg magának. A hasonlóságoknak azonban ezzel vége is szakad, mivel a Jessica Jones atmoszférájában (többnyire reggel játszódik, nem úgy, mint az ebből a szempontból sokkal erőteljesebb Daredevil) és témájában is teljesen más hangokat pedzeget.

A Daredevil Wilson Fiskjéhez hasonlóan Kilgrave-et is a hatalom, mások irányítása mozgatja, de amíg Fisk a maga eltorzult értékrendje alapján valamifajta nagyobb célt próbál szolgálni, addig a kisstílű Kilgrave uralkodni vágyása sokkal zsigeribb, önzőbb okokra vezethető vissza. Bár a sorozatban többnyire másodlagos tényező a szereplők különleges képessége, Kilgrave esetében az agykontroll (miszerint bárkit rá tud venni bármire) nemcsak a cselekmény katalizátoraként működik jól, hanem a karakter jellemének mataforikus kivetülése is egyben: ez a figura arról szól, hogy kihasznál, becsap, és semmibe vesz másokat, és mindeközben az erkölcsi felelősségnek még csak a szikráját sem képes felmutatni.

A sorozatban pedig többször felbukkanó motívum, hogy emberek másokat hibáztatnak a saját gondjaik, veszteségeik miatt, és ezért igazolva látják saját bűneiket, rossz cselekedeteiket. A házaspár, akik a szuperhősöket okolják a szeretteik elvesztése miatt, Luke Cage, aki majdnem revansot vesz a felesége gyilkosán, Jeri Hogharth, aki rendszerint a zűrös magánéletével védekezik Jessica előtt, az idegbeteg szomszéd csaj, aki a címszereplőt hibáztatja, amiért az öccse eltávolodott tőle, vagy akár maga Kilgrave, akit a saját szülei vetettek alá kísérleteknek.

A Jessica Jones pedig – túl azon, hogy egy roppant izgalmas, jó arányérzékkel dolgozó, és a Daredevilhez hasonlóan kiszámíthatatlan bűnügyi sorozat (a szimpatikus mellékszereplők itt is szemrebbenés nélkül haláloznak el) – elsősorban erről szól. A sorozat a legkülönfélébb kapcsolatokat vonultatja fel, a leszbikus szerelmi háromszögtől a zűrös anya-lánya viszonyon keresztül a Kilgrave ténykedése miatt összeálló terápiás csoportig. Ebben az olvasatban pedig Jessica és Kilgrave viszonya is egy hétköznapi, eltorzult kapcsolat leképződése, amiben az egyik fél akarata érvényesül a másik fölött. Kilgrave annyira hozzászokott a hatalmához, hogy amikor életében először akadályba ütközik, és nem kapja meg a vágya tárgyát(!), nem képes feldolgozni az elutasítást, és Jessica megszállottjává válik (félelmetes, de Kilgrave gonoszsága pont abból fakad, hogy sosem nőtt fel, egyszerűen elkerülte a szocializáció lépcsőfokait).

Az erőteljes női karaktereknek azonban nem szakad vége Jessicánál, és a sorozat épp úgy képes elrettentő (Trish képmutató, karrierista anyja) és ijesztő (a férfi szereppel 100%-osan azonosuló Hogarth), mint hasonlóan szimpatikus példák (a gyönyörű, gazdag, híres, mégis emberi Trish) felsorakoztatására, mialatt érint egy csomó, főleg a nőiességhez kapcsolódó témát (abortusz, megromlott házasságok, jobban kereső nő, stb.)

Jessica, miközben érezhetően nem akar azonosulni semmiféle hősiességgel, természetéből fakadóan mégis felveszi a hős szerepet (miközben az intim tere is fokozatosan tágul ki az egész városra, és így válik végül Fenegyerekhez hasonló igazságosztóvá, akivel később közös szuperhőscsapatot alapítanak Defenders néven), ami többek között azt is jelenti, hogy nem öli meg Kilgrave-et. Kilgrave halálának ugyanis súlyos ára lenne, az egyik mellékszereplő, a beszédes nevű Hope 20 éves bebörtönzése, és Jessica ezt akarja elkerülni, később viszont egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy ezzel a gyilkossággal (ami az ő részéről is csak egy újabb trauma lenne) rengeteg emberáldozatot megspórolhatott volna. Ennek ellenére mégsem hibáztatható, mivel ami működik az ideák szintjén (lásd blockbusterek), az talán kevésbé működik a valóság szintjén – innentől kezdve pedig mindenki eldöntheti saját vérmérséklete szerint, hogy mi lett volna a helyes, és hogy kinek volt jobban igaza?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.