Dani Áron | Válogatott cikkek

"If you want a guarantee, buy a toaster!" - Clint Eastwood

Interjú egy GIF-fel
Interjú Szalay Istvánnal

tumblr_mn5io9nkkq1rjcfxro1_400.gif

Szalay István Superman-jelmezben ráfeküdt egy Deák téri mozgólépcsőre, és máris internetezők ezrei osztották meg a felvételből készült GIF-et. István azonban elmondta nekünk, hogy bár örül a GIF sikerének, a videó sikerének még jobban örülne. (Reklámklub)

Mit kell rólad tudni?

22 éves vagyok. Először az Óbudai Egyetemre jártam 2 évet, most a BKF-en tanulok. Édesapám mérnök, két mérnök diplomája is van, ezért korábban még úgy gondoltam, hogy továbbviszem a dolgot. Természetesen kiderült, hogy ez a deriválás, integrálás, sósav pipettázás, tehát a környezetmérnöki szak nem nekem való. Viszont mindig is sokat dumáltam, és imádok olvasni is, ezért úgy gondoltam, hogy inkább megpróbálom a BKF kommédia szakát.

És bejött?

Még nem tudom, mivel még csak a második félévemben vagyok, ahol csak alapozós tárgyak mennek, szakosodás után viszont remélem már világosabb lesz a jövő. Az iskolai környezet viszont nagyon király, nagyon jó arcok vannak itt, tanárok és diákok egyaránt, mindenki nagyon közvetlen, nyitott, és csöppet sem elítélő. Sok kellemes pillanat kötődik már a főiskolához, és most, hogy így jobban belegondolok, e téren már most is nagyon sokat adott az intézmény. 

Korábban a marketing szakirány felé tekintgettem, de most, hogy egyre több lehetőségbe is bele tudok kóstolni, elbizonytalanodtam. Jelenleg inkább a közösségi média felé húzok, jó lenne valami műsort vezetni, vagy ilyesmi. Természetesen nem vagyok naív ezen a téren, ezért ez egy elég nagy, és távoli álom. 

Milyen lehetőségekről van szó? A Superman GIF hozta meg ezeket?

Is-is. Például feltűnt, hogy nem is vagyok szégyenlős a kamera előtt, még akkor sem, ha más vesz fel, és más mondja meg, mit csináljak - az esetek többségében is csak egyszer kellett felvennünk a jeleneteket. De az új lehetőségekbe beletartoznak az iskola tárgyai is. Például a kreatív írás - életemben nem írtam ennyit, és a tanár is pozitívan értékelt e téren. Vagy említhetném a retorikát, az előadástartásokat, és a médiaetikát is. Úgy érzem egyre több dologra van rálátásom.

Mesélnél kicsit a projektről?

Ez az egész az "online film projekt" nevű tárgy keretén belül zajlott, Gayer Zoltán vezetésével. A tárgy nem kötődik szigorú tematikához, a tanár csak megkérdezte az első órán, hogy ki miért vette fel a kurzust? Mondtam, hogy csinálgatok ilyen vlog szerű cuccokat, pusztán szórakoztatás céljából, aztán gyorsan el is dőlt, hogy akkor én valahogyan szerepelni fogok ezekben a filmekben, de kiforrott tervünk akkor még nem volt. Aztán ahogy haladt a dolog, nézegettünk vírus videókat (a Harlem Shake őrület például pont akkor volt a csúcson), elemeztük a Gangnam Style-t,  és felvázoltuk a vírus videók íratlan alapelveit. Rengeteg videót találtunk (ezt, ezt, vagy éppen ezt), amiben emberek jelmezben rohangálnak és zsiványkodnak. Magyar kezdeményezésekre viszont nem nagyon bukkantunk, ezért belevágtunk mi, mert miért is ne? 

Továbbá akkor pörögtek a hungaro mémek is, így arra gondoltunk, hogy mekkora poén lenne, ha a Superman kosztümhöz felnyomnánk egy olyan bajszot is, ezzel megfilmesítve a hungaro mém eddig csak képeken előforduló jelenséget. Egyszer például bajusszal mentem volna a McDonald's Drive Through-ba is, kérni egy hurkaburgert, de ehhez akkor még nem volt pofám, a felvételek korai szakaszában ugyanis eléggé félénk voltam. Aztán elfogadtam a ruhát.

Most is fut a projekt, vagy már leálltatok a videók készítésével?

Még mondhatjuk, hogy fut, hiszen ha minden jól megy, ezen a héten ülünk össze a folytatás végett. Valamint van még egy Superman videó, ami egyenlőre nem látott napvilágot, mert még össze kell vágni

Mit szólsz ahhoz, hogy a GIF lett híres, nem a videók?

Természetesen ennek is örülünk, hiszen vírus produktumot tudtunk gyártani. Persze az lett volna a hatalmas dolog, ha a videó terjed el, ennek érdekében pedig tettünk is lépéseket. Elküldtük a videót Ray William Johnson-nak, hátha bemutatja az Equals Three-ben, valamint kiraktam egy felhívást a csatornámra, melyben megkérem a Tumblr felhasználókat, hogy ha reblogolják a GIF-et, linkeljék mellé az eredeti videót is.

Az eredmény szempontjából fontos, hogy a GIF vagy a videó terjed-e el?

Fontos, mivel a tárgy címe is sejteti, hogy itt filmekkel, mozgóképekkel foglalkozunk. Bár a mozgókép fogalmába végső soron a GIF is belefér, de jobb lenne, ha maga a film terjedne el.

Miért?

A Youtube csatornám szerződésben van egy partner cégnél. Bár az én személyes célom a videóval pusztán a szórakoztatás volt, de nem kis pénzt öltünk a projektbe, a kölcsönzés árát ugyanis nekünk kellett állni – jó lenne ha legalább ez megtérülne. Nem beszélve arról, hogy azért HD kamerákkal dolgoztunk, majd összevágtuk, és még valamilyen történetet is adtunk egy-egy felvételnek. Egy GIF  azonban nem adja át a hangot, és a tűéles képet. Csupán egy jelenetet mutat be.

Kérdés, hogy az embereket mi érdekli jobban: a történet, vagy egy jópofa GIF?

A videók történetileg ugyan nem összefüggőek, de van amiben Superman egy napja van felvázolva, vagy ami egy tréninget beszél el. Persze nem kell azért hatalmas fordulatokat, csattanókat várni, ez csak egy érv volt a film mellett. A legelső videónak - amiből később elterjedt a GIF verzió - például nincs is története, és azért is terjedhetett el ennyire, mert egy szó sem hangzik el benne, így világszerte mindenki érthette.

Mit profitáltál ebből az egészből?

Rengeteget röhögtünk, és sok közös képet lőttünk mindenféle emberrel, és meg is ismerkedtem emiatt egy csomó, még érdekesebb emberrel. Volt aki autogrammot is kért tőlem. És ez most nagyon közhelyes lesz, de nem szabad feladni. A kezdeti nehézségek miatt már nagyon a feladás szélén voltunk, de végül kijöttünk belőle, és megcsináltuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://daniaron.blog.hu/api/trackback/id/tr6913989026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása