Dani Áron | Válogatott cikkek

"If you want a guarantee, buy a toaster!" - Clint Eastwood

Az értelem temetője
Ed Templeton: The cemetery of reason (Ernst Múzeum, 2011)

glb_3120.jpg

Mivel az ember mindig valami újat keres, valamit, amivel megkülönböztetheti magát a szélesebb tömegektől, a legtöbb rétegműfaj idővel divatba jön, és épp annyira lesz semmitmondó, mint a világ, amiből az ember menekülni próbál. Érzésem szerint Ed Templeton profi gördeszkás is ezt a jelenséget lovagolja meg. Még néhány napig megnézhetjük, hogyan is teszi ezt… (Kulter.hu & Kommód)

Nem hiszem, hogy ő képzőművész akart lenni és kiállításmegnyitókra szeretett volna járni, de ha már igény és lehetőség adódott rá, szívesen kihasználta a tevékenysége iránt mutatkozó érdeklődést. Kilóg a sorból, mert nem egy szubkultúra jegyeit, stílusát menti át a kiállítótérbe, hanem magáról a közegről igyekszik hiteles képet festeni.

b3ec30e098f332b5e0d6c0b09082b728.jpg

Az autóból lőtt spontán szociofotókból, vagy a baráti körben készített privát fényképekből akarva-akaratlanul is kirajzolódik előttünk egy fiatal generáció, amely nem képes kellőképpen a sajátjára formálni a világot, zord keretek közé van szorítva: az utcára. Templeton kalligrafikus felirataival, puritán plasztikáival, és a visszatérő motívumokat sem nélkülöző festményeivel pedig jelzi, hogy az életnek nemcsak kívülálló szemlélője, aki esetenként jót mosolyog rajta, vagy szemet huny a folyamatai felett, hanem annak nagyon is formáló alakja próbál lenni.

Mi pedig, lelkes galéria-látogatók, kíváncsi tekintetünkkel haladunk végig a kiállítótér falaira zsúfolt, direkt témát és időpont meghatározásokat nélkülöző fényképhalmazokon, vagy nagyon is sorba rendezett, és egy-egy gondolatra felfűzött festményeken és plasztikákon. Keveset markol, sokat fog, bár a mondás fordítva szól, Templetonra inkább így igaz. Olyan ez a kiállítás, mint a művész saját kezű naplója, az ember pedig személyes és őszinte dolgokat szokott írni ilyenkor, mert azért nem szerencsés hazudni magunknak. Ennek ellenére mi sem érezzük helyünket illetéktelennek ebben a színes naplóban, annyira életszagú az egész.

be2.jpg

Hogy a világmegváltás elmarad, az már-már megszokott, de a kiállítótérből kiszakadva legalább agyalhatunk még rajta, hogy miért is. Templeton pedig ezzel talán már el is érte a célját: nem kell temetni az értelmet, jól jöhet még az…

Ed Templeton: The cemetery of reason, Ernst Múzeum, Budapest, 2011. január 22-től 2011. március 20-ig. Fotók: Glódi Balázs. Forrás: Ernst Múzeum hivatalos honlapja.

viewer2.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://daniaron.blog.hu/api/trackback/id/tr9813985016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása